søndag 1. mars 2015

Brukeromtale Bumbleride Indie 2015

Vi ble utrolig glad da Mari med lang vognerfaring og masse vognkunnskap takket ja til å teste ut Bumbleride Indie 2015. Det finnes masse informasjon om Indie her i bloggen, men det er mest fra 2012 og 2013, så det var på høy tid med en utfyllende brukeromtale av denne flotte vognen som de siste årene har fått en rekke forbedringer. Her kommer Mari sin dom over Bumbleride Indie Lotus Blue:


Bumbleride Indie
Jeg falt for Bumbleride Indie allerede i 2009, da jeg kom over den ved tilfeldigheter mens jeg surfet etter vogner på nett. Den gang var den ikke mulig å få tak i hjemme i Norge, og jeg torde ikke bestille fra USA. Da den endelig kom hit via Vognverden et par år senere, var vi på tampen av vognperioden og jeg rakk aldri prøve den.
Nå, 6 år senere, er lillesøster snart 2 år og drømmevogna er endelig i hus! Den er nummer 40 i vognrekken, og på noen områder vil det være naturlig å sammenlikne den med noen av konkurrentene jeg har prøvd (Mountain Buggy Urban Jungle, Easywalker Sky, TFK Joggster Twist) når jeg nå gir en brukeromtale av den.

Første inntrykk
Det første som slo meg da jeg åpnet esken med Indie i, var at forpakningen var liten og lett. Videre var det den fantastiske flotte fargen på mitt eksemplar, Lotus Blue. Den er både stilren og dempet og levende og frisk på samme tid, og bilder yter den ikke rettferdighet. Vognen kommer ganske så demontert, og monteringen var ikke direkte intuitiv. Jeg har montert min andel vogner de siste årene og er vant til at vognene stort sett kommer i få deler når de kommer i esken, med Indie var det litt mer jobb. Fullt overkommelig, men litt frustrerende når man er så spent.
Når den endelig var ferdig montert, var det raskt tilbake til de positive inntrykkene, og etter to-tre uker med testing er jeg ikke skuffet. 

Tekstiler
Tekstilene har en litt annerledes følelse fra det man kanskje er vant til på vogner, uten at det er enkelt å sette ord på hvorfor. De ytre tekstilene er litt ”crispy” (i mangel av bedre ord), uten at det egentlig betyr noe i negativ retning. Det er bare uvant. I følge Bumbleride er 50 %  av yttertekstilene laget av resirkulerte PET-flasker (polyesterplast), noe som skal gi en bestandige og stødige tekstiler. 50 % av innertekstilene er laget av bambus, som i likhet med resirkulert PET er et miljøvennlig alternativ, og i tillegg også er mykt, temperaturregulerende, fukttransporterende, UV-filtrerende og bakteriehemmende. Det liker jeg! Nå har jeg ikke fått prøvd den i sommerheten, men innertekstilene er i hvert fall både myke og komfortable.
Trekket er veldig lett å vedlikeholde, det er både lettere skitavstøtende i seg selv og kan tørkes enkelt av med en fuktig klut. Jeg fikk også se at det tåler en god del regn dersom man ved en uheldig anledning har glemt regntrekket hjemme.


Sete
Setet er stort og romslig, og blant de snuppa har sittet aller best i. Det er stort nok til å romme 6-åringen min og tykke vognposer er null problem, men det er bedre utformet enn for eksempel TFK, som er kjent for sitt romslige sete. Fordelen til Indie er at også de minste barna sitter godt, mens jeg med TFK og Easywalker Sky/Qtro opplevde at de minste sitter ustøtt og lite komfortabelt, og at man behøver sittepute/minimizer eller pose i for at de skal få et komfortabelt sete.
Pluss også for at Indie har selvstendig ryggplate slik at man kan feste poser og seat inserts rundt ryggen (i motsetning til for eksempel Mountain Buggy, Easywalker, Brio Go). Ryggen til Indie er trinnløs fra rett sittestilling til flat liggestilling og justeres med reim med klemme. Indie har såkalt ”hengekøyerygg”, dvs. at ryggen ikke er fast, og barnet får en duvende gyng når setet er i liggeposisjon.

Å felle ryggen ned er en enkel sak, men når man skal ha ryggen opp går det tregere. Nå må man både klemme inn klemmen, holde igjen reima og holde ryggen oppe/skyve den oppover. Dette gjør at den fine rette sittestillingen blir vanskelig å få til. Det hele er såpass kronglete at det er det eneste ordentlige irritasjonsmoment ved denne vogna. Jeg har imidlertid lest at dette blir bedre med bruk, og håper det stemmer.

Indie har en stor og romslig bøyle som gir god plass til tykke vinterposer, vinterstøvler og bevegelsesrom for store barn. Den er avtakbar og kan justeres i ulike posisjoner. Litt trekk for at den er litt treg og vond å klikke av. Man må klemme inn en hake i sidene, men denne er ganske hard. Jeg har brukket et par tommelnegler på denne.

Selesystem
Selesystemet skiller seg ut til det positive. Det kan selvsagt justeres i flere høyder i ryggen, det nye er at skulder – og midjestroppene er ikke fastmontert sammen. Det betyr at man enkelt kan benytte kun midjebeltet hvis man har barn som ikke liker skulderstropper, men også at prosessen med å ta vognposer inn og ut av vogna blir mye enklere enn i andre vogner; det blir rett og slett mindre som skal træs inn og ut og hit og dit.


Fotbrett
Indie har både justerbart og fast fotstøtte. Det justerbare er polstret, enkelt å regulere og gir en lang og god flat liggestilling. Det er såpass langt at min 2-åring har godt igjen med plass på det, men nok litt kortere enn TFK sitt. Når det justerbare fotbrettet blir for kort (da har barnet sannsynligvis sluttet med dagsoving uansett), gir det fastmonterte fotbrettet god støtte. Det er plassert ganske langt ned og er utformet dypt slik at det er plass til store føtter, slik at lange og eldre barn sitter godt. Det er også veldig enkelt å holde rent.

Kalesje
Kalesjen er kanskje Indies største fordel. Den er stor, men smalere enn TFK og MB. Det betyr at den skjermer bedre fra sidene, er vesentlig lunere og oppleves heller ikke like ruvende om den som triller ikke er så høy. Kalesjen har flere posisjoner og kan trekkes veldig langt frem, nesten like langt som Baby Jogger sine. Den er også strammere i leddene og fastere enn MB og EW, men helt uten de irriterende kalesjestrammerne som TFK har tydd til! I motsetning til hos TFK får man her heller ikke stygt ”kalesjeheng” bak når kalesjen er oppe.
Et annet pluss med kalesjen er at den ikke er i veien når den er oppe. På MB og Baby Jogger City Mini GT kommer folder av kalesje bak holdet på selv min ganske korte 2-åring, og med vinterpose ser det rett og slett litt ubehagelig ut i disse vognene. I Indien har hun masse plass opp til kalesjen.

Jeg er også veldig begeistret for titteluken i kalesjen. Istedenfor den klebrige plasten som andre vognmerker bruker, den som alltid sprekker til slutt og er vanskelig å se gjennom fordi den blir bølgete og skitten, har Bumbleride lagt inn netting under luken! Den fungerer dermed både som titteluke og lufteluke og er mye mer holdbar enn plastlukene. Kalesjestykket bak kan også fjernes helt på varme sommerdager, slik at man får god gjennomtrekk av luft. Savner da en innebygget netting her også, men det fikses lett med en universal myggnetting over hele vogna.


Handlekurv
Handlekurven til Indie er romslig – mye romsligere enn den ser ut ved første øyekast. Jeg blir stadig overrasket over hvor mye den rommer; den rommer mer enn både TFK og Easywalker. Den er litt utilgjengelig fra sidene, men fullt tilgjengelig bakfra. Her får jeg plass til både den fulle skolesekken til 1.klassingen og litt diverse i tillegg.


 Hjul
Indie har tre store luftfylte hjul som klarer alt av underlag svært godt. De har fullgod størrelse sammenliknet med MB, TFK og EW, men de er relativt smale. Dette kombinert med lav vekt gjør vognen lettere å manøvrere på asfalt/innendørs enn de andre vognene, men taper til gjengjeld litt for MB på ulendt terreng og på det verste snøføret. Det er snakk om ganske marginale forskjeller i komfort, og jeg merket det mest de dagene 15 centimeter med snø var i ferd med å smelte, altså på tykt sørpeføre. Mye av forskjellen ble også utliknet på grunn av Indies lave vekt, som gjør at den på et vis går så godt som like enkelt gjennom snøen likevel.

Håndtak
Håndtaket er rundt og relativt smalt, og jeg foretrekker en mer ergonomisk utfordring. Indie slipper likevel unna med det på grunn av lav vekt og slanke hjul, som gjør at det ikke krever særlig kraft for å manøvrere vognen. Savner også flere høydeposisjoner på håndtaket; jeg er 175 og den høyeste posisjonen er for høy og den neste skulle jeg gjerne hatt litt høyere. Den høyeste posisjonen er også utformet slik at den peker rett opp fra vogna, slik at man som triller kommer nærmere understell og sete når man triller. Jeg foretrekker å ha litt avstand. Det er likevel ikke så gale at det er noe problem, høyde på håndtak er også til en viss grad en vanesak, og jeg har sikkert godt av å senke skuldre og armer litt når jeg triller.
Et lite OBS! ved håndtaket er for øvrig at håndleddreima har veldig stor løkke til hånda. Pluss for at reima er avtakbar, så man kan bytte det ut med en universal dersom man opplever det som et problem.

Sammenslåing
Bumbleride Indie er enkel og rask å slå sammen: legg ned frontbøylen, skyv på håndtaket og trekk i et håndtak. Tre grep og så er den slått sammen. Når man skal man slå den opp igjen er det bare å løfte den opp. Pluss også for sikkerhetslås.

Størrelsesmessig tar den relativt liten plass. Den blir kort og ganske smal, men også relativt høy. I vårt middels bagasjerom (Skoda Rapid) fylte MB hele rommet i lengden og nesten hele i bredden, mens Indie fyller rommet i høyden, men gir god plass til annen bagasje i lengde og bredde. For oss som reiser på lang bilferie hver sommer, vil Indie gi mye bedre pakkemuligheter og plass i bagasjerommet.


Alt i alt
Bumbleride Indie er en vogn jeg har ventet lenge på å prøve. Jeg hadde derfor skyhøye forventninger. Samtidig har jeg prøvd mange gode vogner mens jeg har ventet på Indie, og jeg gikk rett fra superpopulære Mountain Buggy, som har rykte på seg for å være suveren i trillekomfort, til mindre kjente Bumbleride Indie. Fallhøyden var dermed skyhøy, men Indie har ikke skuffet!

Som nevnt er MB kanskje mer av en traktor på det aller verste underlaget, men Indie tar igjen mye hjulbredden på lett vekt og godt tyngdepunkt. På annet underlag og innendørs liker jeg Indie faktisk bedre, i og med at den er så lett og nett og enkel å manøvrere. Her er den mye enklere å trille med en hånd enn både MB og TFK. Den er godt fjæret og dempingen på ujevnt terreng er veldig god.

Bumbleride Indie veier bare 9 kg, og er som nevnt flere ganger en nett vogn sammenliknet med sine konkurrenter. Den er ikke veldig mye større oppslått enn Baby Jogger City Mini GT (en vogn mange bruker som trille), men er likevel en fullgod og romslig vogn. Den er altså lett som en trille og god som en vogn på samme tid!

Bumbleride Indie er en stilren og veldig pen vogn, og jeg synes den er langt penere enn EW og TFK. Om jeg skal få ønske meg noe, så er det at den kommer med svart understell (som jeg ser at Indie 4 kommer med, så kanskje det kommer etter hvert). Ellers er det flott at det følger med både koppholder og pumpe, og det eneste jeg savner av medfølgende utstyr er et godt regntrekk. Regntrekket man kan kjøpe til Indie er av typen tykk, gjennomsiktig plast, og jeg synes den typen regntrekk er både upraktisk (tar stor plass under vogna), uhåndterlig og klamt. Indie har stor kalesje, så ikke alle universale nylonstrekk vil passe godt, og jeg savner derfor et skreddersydd nylontrekk.


Bumbleride Indie har hittil ligget ganske lavt i pris, men har økt i det siste til rundt 4500-5500 kroner. Prisen er nå nesten på nivå med andre tilsvarende vogner som har hatt en høyere markedsandel. Jeg har hatt flere modeller av MB, TFK og EW og Bumbleride Indie viker ikke tilbake for noen av dem i hverken trillekomfort, sittekomfort, funksjoner og egenskaper eller brukervennlighet. Med Indie får man dessuten både Bøyle, pumpe og koppholder i prisen. Den er dermed vel verdt prisen og fortsatt et rimeligere alternativ enn konkurrentene.

Bumbleride Indie er en helt super sportsvogn, som passer både de minste og de største sportsvognpassasjerene. Den er stor og stødig nok til terreng- og joggebruk, men samtidig såpass nett og lett at man fint kan ha den som eneste vogn hele vognperioden. Den er pen å se på, lett å bruke (når den først er montert) og har alle de mest nødvendige funksjonene – og enda litt til. Jeg har det siste halvåret hatt både Mountain Buggy, TFK og Baby Jogger GT i hus, tre svært populære vogner, men jeg savner ingen av dem det spor nå som jeg har Indie. Det sier det meste <3 p="">

Tusen takk for en flott og omfattende brukeromtale Mari:)

Tenkte bare avslutningsvis å nevne at ryggjusteringen skal bli bedre etter litt bruk, men jeg er redd det kan være noe feil med frontbøylen på den aktuelle vognen (dette skal vi se nærmere på, for man skal IKKE brekke negler for å få den løs…). Vi skulle også ønske at Bumbleride hadde designet et eget nylonregntrekk til denne vognen, men heldigvis har alle nylontrekk vi har prøvd passet flott (Trille, Tinkafu, 2Me, Elodie Details +++). 

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har vært like fornøyd med vognen som Mari som skrev omtalen heRight. Ryggregulering på vår vogn ble mye lettere etter litt bruk, det gikk noen uker, men da ble den merkbart enklere :)

Vognverden sa...

Tusen takk for tilbakemeldingen:)

Unknown sa...

Hei!
Hvilket regntrekk vil dere anbefale til bumbleride når vi nå flytter mini over fra vognbag til sportsvogn? Har sett på det fra trille til sportsvogn, er det en god match? Takk for svar!

Vognverden sa...

Hei Silje Rudseter!

Ja, de som heter Trille sportsvogn passer flott til Bumbleride indie. Jeg bruker selv dette regntrekket til den vognen. Eller shar vi akkurat fått inn det nye regntrekket fra Tinkafu som også passer fint på vognen.

Ann Iren sa...

Hei!

Jeg har nettopp begynt å sikle på Indie. Har en EW qtro fra før, som jeg egentlig har vært veldig fornøyd med. Men jeg ønsker meg litt bedre liggekomfort og en vogn som er litt lunere som sportsvogn (med dypbag er EW fantastisk!)

Er i utgangspunktet litt skeptisk til trehjuling. Synes de ser ustabile ut. Det er særlig med tanke på soving jeg tenker på. Hvordan er stabiliteten i forhold til EW qtro?

Skulle veldig gjerne hatt Indie 4, men vi slutter med bag straks, så vil helst ha uten. Er det slik at det er helt umulig?

Og så må jeg bare si at Indie og Indie 4, begge to, de ser fantastiske ut! Wow!

Vognverden sa...

Hei Ann Iren!

Jeg byttet selv fra Qtro til Indie for 3 år siden, og har ikke angret ett sekund. Indie er den trehjulingen vi har vært borti som har best tyngdepunkt, og det er ingen fare for at den velter. Vi har selv testet Indie ordentlig på det punktet, ved å sette en 2 åring helt bak i vognen (ved hodenden) når ryggen har vært i liggestilling, og det var ikke tegn til at vognen ville tippe bakover (de aller fleste trehjulinger vil tippe bakover ved en slik test). Det er heller ingen fare for at den vil tippe sidelengs, så du behøver ikke engste deg for å gå fra fire til tre hjul. Det eneste du vil merke veldig godt er at Indie er så utrolig mye lettere å trille enn qtro.

Ja, Indie 4 selges kun som duovogn, beklager.

Har du noen flere spørsmål er det bare å komme med de:)

Ann Iren sa...

Tusen takk for oppklarende svar:-)
Fikk ikke noe mindre lyst på den nå;-)

Hilsen Ann Iren

Rach sa...

Hei, har lyst på bumbleride indie men lurer på hvor høy den er i ryggen? Om man har lange barn er den fin, eller bør man velge noe annet? Min sønn er 20 mnd men nesten 3 år i høyde allerede så vognene begynner å bli små.. hilsen Rachel

Vognverden sa...

Hei Rachel!

Bumbleride Indie har lang rygg og høyt under kalesjen, så den passer flott til store barn. Min lange jente sov i den frem til 4 års alder (var da ca 105 cm lang). Og en førsteklassing (6 år, 20 kg og 120 cm) satt fint i sportsdelen da vi testet for et par år siden. Så kan varmt anbefale denne vognen.

Inger sa...

Hei! Lurer på om der er forskjell på Bumbleride Indie 2013 og Bumbleride Indie 2015? Hilsen Inger.

Vognverden sa...

Hei Inger!

Det er ingen vesentlige forskjeller mellom en 2013 og 2015 modell av Indie. De gjorde en rekke store endringer fra 2012 til 2013, men har etter det hatt så og si like modeller.

Anonym sa...

Hei! Jeg sikler litt på indie 4. Har dere fått testet den like mye som indie? Er det noen særlig store forskjeller? Ift rygglengde, liggelengde, trillekomfort, målene sammenslått.. Har dere noen formening om hvilken vogn dere ville valgt mellom indie, indre 4, MB Swift 2015 modellen, eller tfk joggster lite? :)

Vognverden sa...

Hei Anonym!

Vi har ikke testet MB Swift eller TFK Joggster Lite, men her er forskjellene mellom Indie og Indie 4. Indie 4 har noe kortere rygglengde og liggelengde enn Indie, den har også lavere sete. Oppslått er Indie 4 noen cm kortere enn Indie, mens sammenlagt er de like store. Trillekomforten er så og si helt lik, men Indie 4 har tyngdepunktet lengre frem enn Indie, slik at den er tyngre å løfte opp på fortauskanter etc.

Unknown sa...

Hei, jeg er kjempeforvirret over hvilken vogn jeg skal kjøpe til frøkna som blir straks 2 år, og jeg vet ikke om jeg skal kjøpe Bumbleride Indie 4, Britax b-motion 4, eller Brio Smile 2015 modellen. Har du testet/prøvd ut disse?
Indie 4 er ganske lik 3-hjulingen vet jeg da.

Takk for svar og hjelp :)

Vognverden sa...

Hei Floyd Fliko!
Vi har dessverre ikke testet Britax eller Brio, beklager dette. Men har god erfaring både med Indie og Indie 4, så er det noe spesielt du lurer på angående de vognene, hjelper vi deg gjerne.

Unknown sa...

Hei! Er det noen som vet om regntrekket som de selger til passer Til babybagen på bumbleride, evt har tips til andre som passer?:) gleder meg til å ta denne i bruk:)

Vognverden sa...

Hei Silje! Det originale regntrekket til Bumbleride passer også til babybagen. Det samme gjelder de fleste andre universale regntrekk som er beregnet til småbager/sportsvogner.